tisdag 26 april 2016

förberedelser

Jag gillar ju att ha kontroll på saker och ting. Men det här med att vara gravid och vänta på att en förlossning ska starta är ingenting som jag kan ha kontroll över, och det har faktiskt varit rätt så skönt. Att bara låta allt ha sin gilla gång och ta det när det kommer. Däremot så gillar jag ju att vara förberedd och att vara lite proaktiv. Har jag mina små grejer för mig om dagarna som gör att det känns som jag gör nåt åt en situation som jag egentligen inte kontrollerar :) Jag är lite knäpp på det sättet, jag vet!


Jag dricker hallonbladsté till exempel. Inte för att få igång förlossningen som många tänker, utan för att det innehåller oxytocin och kan bidra till att man inte blöder lika mycket efteråt. Vet inte om det hjälper och det kommer jag ju inte kunna svara på efteråt heller eftersom jag inte vet hur mycket jag skulle blöda om jag inte hade druckit det. Men det känns i alla fall bra att ha det som en liten ritual och som sagt vara lite proaktiv :)


Jag har gjort raw-bollar också att ha med till sjukhuset för extra energi. Johan har packat bb-väskan full med snickers som han kan äta, men jag är ju fortfarande försiktig med sockret. Tanken var att det skulle blivit raw-chokladbollar, men upptäckte när jag redan börjat att vi inte hade nån kakao :)


Och så försöker jag ta en liten minipromenad varje dag. Den är verkligen kort, men det tar över en halvtimme för mig att ta mig runt ändå för jag får så fruktansvärt ont i korsryggen. Kanske måste ändra rundan lite så det inte är några backar, för det känns som att ryggen är på väg att gå av när jag går i nedförsbackar. I mitt huvud så hjälper jag naturen lite på traven när jag är ute och går, tyngdlagen borde ju göra nåt för att vildingen i magen ska sjunka ned lite och fästa sig. Det ska bli spännande att höra vad barnmorskan säger imorgon, om hon fortfarande ligger väldigt högt upp. Jag gissar på det eftersom hon ligger olika varje gång jag känner på magen. Just nu känns det som att hon ligger på tvären...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar